Dolní RakouskoKam v RakouskuLetní dovolená v Rakousku

Ötscherské příkopy

Zajímá vás, jaká je nejkrásnější turistická túra v Rakousku?

Pokud jste hádali, že ta, která vede přes Ötscherské příkopy, tak jste se nemýlili. Hluboké soutěsky a úzké cesty podél vody fascinují mladé i staré. Rakouský „Grand Canyon“ se nachází v přírodním parku Ötscher-Tormäuer, kde se mění trasa Ötscherovými příkopy: rokle tvořené vodou jsou mimořádně působivé.

Podél tyrkysově modrého Ötscherbachu vedou cesty. Vodopády jako Lassingfall, Mirafall a Schleierfall přitahují pozornost všech.
Tato prohlídka je také vhodná pro rodiny s dětmi – není zde nikdy nuda! Turistika přes Ötschergräben je velice populární. Od centra přírodního parku Ötscher-Basis ve Wienerbrucku budete procházet Lassingfallem do Ötscherhias a Erlaufklause. Nebo se můžete vydat jinou cestou: na Ötscherhias, výlet přes zadní Ötschergräben k nově zrekonstruované Vorderötscher útočiště – zde můžete strávit noc na hoře. Další den pokračujete na Gemeindealpe.

ZAJÍMAVOSTI

V roce 2011 v rámci soutěže TourDie v Rakousku byla jako nejkrásnější turistická trasa vybrána přes Ötschergraben.

V říjnu 2016 následovalo pro Ötschergräben 2. místo v oblíbeném programu „9 míst – 9 pokladů“, skalní útvary, voda a jeskyně jsou jedinečnou přírodní podívanou.

Pokud se chcete dozvědět o příkopech Ötscher více, ale nechcete jít na túru sami, pravidelně jsou nabízeny túry s průvodcem

Schroffer Felsen, bouřlivé vodopády, jedinečná příroda – to je, jak se jedna z nejvíce vzrušujících krajin Rakouska prezentuje svým návštěvníkům. Unikátní kaňonový systém v  Ötscherbachu leží na úpatí Ötscher – Ötschergraben.

Síla vody erodovala Ötscher příkopy před miliony let z vápence Ötschermassiv. Dnes se tento „Grand Canyon of Austria“ prezentuje jako vrchol přírodního parku Ötscher-Tormäuer. Romantické výhledy na zdejší krajinu, Steiglein s tunely, fascinujíc fauna a flóra, dolomit a sádrovec, drsné skály a vodopády na každém kroku, plošiny ve středu Ötscherhias, zrekonstruovaný mlýn a široké louky u Hagengutu – to vše můžete objevovat při cestě tam a na krátké zpáteční cestě s Mariazellerbahnem.

Jak lze jednou větou popsat zdejší přírodní krásy? Nádherná turistika v přírodním parku Ötscher-Tormäuer.

„Velký rakouský kaňon“ je to, co nazýváme hlubokým řezem tvořeným Ötschergrabenem v průběhu tisíciletí. Na dobře zabezpečené cestě se dostaneme do snack centra Ötscherhias a tří až 90 m vysokých vodopádů: Lassingfall, Mirafall a Schleierfall. Start a cíl je základna Ötscher v Wienerbrucku (častější) nebo Erlaufstausee-Schenke (Stapelhaus) v Mitterbachu.

Jak se dostanete do Wienerbrucku? Jeďte z Bruck an der Mur přes B20 přes Seebergsattel do Gußwerk a Mariazell. Pokračujte na B20 do Wienerbrucku, odbočte vlevo na parkoviště Lassingfallstub’n. Od St. Pölten na B20 (Annaberg a Josefsberg) ve Wienerbrucku odbočit vpravo, přes koleje na parkoviště u základny Ötscher.

TIPY:

Objevte soutěsky a vodopády, které jsou známé pouze v Grand Canyonu. Výlet přes Ötschergräben lze nejlépe kombinovat s jízdou na Mariazellerbahn.

Přejezd Ötschergraben je jedním z nejoblíbenějších turistických výletů v Mariazellu. Na nepřetržitě značené trase se budete procházet pestrou a bizarní krajinou Dolomit s nádhernou alpskou flórou.

Bufet Zinkenpub na zastávce Erlaufklause je otevřen denně od 1. května do 31. října. Při zpáteční cestě můžete navštívit také bufet Ötscherhias (1. května až 26. října) a úkryt Vorderötscher (1. května až 26. října).

POPIS TRASY

Většina turistů začíná tuto prohlídku ve Wienerbrucku – zde najdete vchod do Ötschergrabenu. Z vlakového nádraží se vydáte na „Ötscherovu základnu“, kde se můžete předem posílit na výlet před vámi. Projděte podél nádrže a pokračujte po žluté značce vlevo do romantické lesní rokle, kde vás cesta vede po úzké stezce nad Lassingbachem k Lassingfall. Vodopád je asi 90 m vysoký a zejména po silných deštích, protože zvýšený průtok vody je velmi působivý! Na levém břehu jdete sjezdem přes divokou skalní krajinu s tunely, Schaukanzeln v Schluchtengrundu a do elektrárny ve Stierwaschboden. U elektrárny se přechází přes most a pokračuje se vlevo podél řeky ke křižovatce s Ötschergräben. Zde začíná nejkrásnější část túry. Odtud se návštěvníci vydávají po úzkých roklích (na těchto stezkách se doporučuje opatrnost) podél Ötscherbachu přes úzkou, okouzlující krajinu, kolem nesčetných rybníků, kaskád a skalních útvarů až k snack baru Ötscherhias.

Úzkým stinným bočním příkopem vede túra strmě až k Ötscherstraße, kde odbočíte vlevo, kolem krásně situovaného Hagengutu, k přehradě Erlaufklause. Odtud si můžete vzít Mariazellerbahn zpět do výchozího bodu ve Wienerbrucku. Na jižním břehu této přehrady vás vede stinná lesní promenáda, která vás zavede zpět do Mitterbachu, kde se můžete také vrátit do výchozího bodu s Mariazellerbahn.

Alternativně může být tento výlet proveden v opačném směru (start v Mitterbachu nebo u nádrže Erlaufklause).

Doba chůze: cca 3,5 hodiny

Pro ty, kteří chtějí tuto túru prodloužit o něco dále, je zde možnost vyrazit přes téměř větší „záda Ötschergräben“ na svačinu „Ötscherias“. Za Mirafall vede tato cesta ke Greimelstegu, pak vlevo do Schutzhaus Vorderötscher a na Ötscherstraße vlevo na křižovatku před Hagengutem.

Další doba chůze: cca 3 hodiny

Zajímavost

Schutzhaus Vorderötscher nabízí cestujícím ubytování, tak zde můžete strávit noc.

Co říci závěrem našeho povídání o přírodním úkazu Ötscherské příkopy?
Umístění v přírodním parku Ötscher-Tormäuer je zárukou nezapomenutelných chvil strávených ve volné přírodě. Tento jedinečný přírodní skvost oceněný jako nejkrásnější turistická trasa Rakouska je bez diskuze zapotřebí vidět na vlastní oči a kochat se krásami přírody, které nikde jinde nemůžete spatřit.